pondelok, 8. decembra 2014

Druhy kardia

Aj keď o tom mnohí z vás nevedia, nie je kardio ako kardio. Väčšina z vás si pri slove kardio predstaví nekonečné minúty behania, bicyklovania, skákania a litre potu. Ale nie je to tak. Ku kardiu patrí aj chôdza, pri ktorej sa prakticky nezapotíte a rýchlejšie bijúce srdce si ani nevšimnete.


VÝHODY:
- zlepšuje kondičku
- spaľuje tuky (kalórie)
- pozitívne vplýva na činnosť srdca

NEVÝHODY:
- katabolizmus
- zhoršuje regeneráciu
- vylučovanie nadmerného množstva kortizolu
- je to nuda

Kardio rozdeľujeme podľa intenzity na LISS, MISS a HIT.


LISS- low intensity steady state ( do 60% tf)
LISS je druh kardia, pri ktorom si ani neuvedomujete, že ho robíte a pritom ho každý z nás robí takmer každý deň. Medzi LISS patrí chôdza, pomalé bicyklovanie ,ale aj intenzívne upratovanie, vysávanie... Výhodou LISS je, že šetrí kĺby, nezaťažuje svaly a urýchľuje regeneráciu. Nevýhodu je, že tento druh kardia sa musí vykonávať dlhší čas (45-60 min) aby ste aspoň niečo spálili.

MISS- medium intensity steady state (60-85% tf)
Ďalší druh je kardio v miernom tempe. Patrí sem beh, rýchle bicyklovanie, orbitrek,skákanie cez švihadlo...Pri tomto druhu kardia by ste si mali mali strážiť aj tepovú frekvenciu, pretože tuk sa spaluje len keď dosiahnete určitú tepovú frekvenciu inak sa spaľuje cukor. Výhodou je, že zvyšuje kondíciu a nevýhodu, že zhoršuje regeneráciu a taktiež ho musíte vykonávať dlhšiu dobu (30-45 min).

HIT- high intensity trainig (85% a viac tf)
Hit je v poslednej dobe veľmi populárny a obľúbený. Výhodu je, že buduje svaly, má krátke trvanie a tuky spaľuje ešte niekoľko hodín po cvičení. Nevýhodami sú- vysoká možnosť pretrénovania a svalové zranenia. Medzi HIT sa radí napríklad aj TABATA.

Môj názor na kardio poznáte,momentálne je u mňa jediná forma kardia rozbicyklovanie pred cvičením. Zatiaľ mi to takto vyhovuje a obdivujem tých, ktorých to baví. Ale nehovorím, že je to zlé.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára